Comentaris sobre el 3rd Global Drucker Forum (Vienna, 3-4 Novembre 2011)

El títol del fòrum ha estat “A Quest for Legitimacy: How managers can shape the future”. Adjuntem algunes idees i comentaris, reflexions que s’han produït durant les jornades, sense ànim de reproduir la totalitat de les mateixes.

Un dels missatges de fons és que, actualment, malgrat les corporacions són les que creen molt del valor en el món, la confiança pública en els negocis, en les empreses i en els directius és abismalment baixa. En general hi ha la creença o sentiment de que els executius estan molt focalitzats en el curt termini, i amb molt poc compromís o preocupació per la societat en la que desenvolupen les activitats de l’empresa. És cert que han proliferat els programes de Responsabilitat Social Corporativa (RSC), però no han estat suficients per recuperar la legitimitats dels directius. En general hi ha la sensació de que moltes de les iniciatives al voltant de la RSC son accions i tàctiques de marketing, i que tenen poc impacte real en la manera en la que l’empresa realitza la seva activitat principal (core business).

Els reptes del futur els tenim ja aquí

Les coses actualment pinten que aniran encara a pitjor i seran cada cop més complicades. El ràpid increment de la població mundial, cap a nou bilions de persones cap a meitats de segle, és un presagi de grans canvis a nivell demogràfic i econòmic entre el món desenvolupat i els països emergents. Provocarà unes grans tensions on tots els recursos, en la cerca de cobrir les necessitats humanes al llarg del planeta; des del menjar, aigua, energia, salut fins a unes altres necessitats com educació, treball i nivell o status social.

Els governs, la societat civil i les empreses tindran tots que assumir la seva part de responsabilitat per aportar noves solucions.

Les tres responsabilitats clau

Drucker va arribar a la conclusió de que la supervivència de la societat depèn del “performance, the competence, the earnestness and the values of their managers”. Això representa una enorme responsabilitat en la feina que realitzen els directius: ja sigui aconseguir els resultats econòmics dels seus negocis, o sigui fer la feina i les persones més productives o sigui gestionar l’impacte social i la responsabilitat social.

Gran part de les jornades van anar dirigides a reflexionar sobretot respecte a aquesta tercera responsabilitat i obligació dels directius: la responsabilitat de les empreses, i altres institucions, envers la societat. Al cap i a la fi les empreses no operen aïllades sinó que són part d’una societat i operen dintre de la societat. Al febrer del 2011, Michael Porter i Mark Kramer, en el numero corresponent de la Harvard Business Review, van promocionar el nou concepte de “Shared Value” com una manera de reconectar l´èxit de les empreses amb el progrés social. I aquest concepte de Shared Value ha estat l’estrella del fòrum, un concepte molt més profund que la RSC, que comparaven moltes vegades amb el següent símil: “faig la meva activitat empresarial, i …. planto 50 arbres”. Aquest concepte de Shared Value va més en la línia de interioritzar estratègicament el bé social, i la solució dels problemes que tenim en la societat actualment, en les pròpies activitats operatives de l’empresa.

A partir d’aquest punt molta reflexió al voltant del tercer sector, de les ONG i de com afrontar problemes reals que tenim actualment. Potser es pot relacionar fins i tot amb la innovació. Acompanyat tot plegat sobre reflexions al voltant del capitalisme, tal i com en Joan Cortés ha explicat en les reflexions del Charles Handy.

 

 

Esta entrada fue publicada en Notícies i comentaris. Guarda el enlace permanente.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos necesarios están marcados *

Puedes usar las siguientes etiquetas y atributos HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

No CAPTCHA challenge required.